pondělí 27. dubna 2009

Říkají


"A..."

říkají někteří, že je třeba velmi vysoce
k Mistrovi v mysli vzhlížet, mít čisté vize
a pak diskutují jak to kdo umí,
ale co tam "vskutku" uvidí,
pokud v tutéž chvíli jejich nejvnitřnější srdce
zůstává v konceptech, nahluchlé?

říkají, že je třeba stále vzývat, otáčet mantry,
zdokonalovat se v tisíci aspektech...
pokud je ale "náhle a setrvale" stav sjednocený s Mistrovým,
(jak nevyslovitelný zázrak)
je přeci zde nejvnitřnější nejjemnější esence Dáků i Dákiní
odleskem je pak stav dítěte, jenž nelze posoudit...

říkají tahle nauka..., tu ta a tam ta, dharma svatá
ale původní přirozenost mysli hlasu a těla nemá
co by kde měla a chtěla pochytit
z rozumů pravd o zdokonalování...

říkají o některých
"ó jak je to nerozumné, smutné, že nechápe vzácné nauky..."
soudí tak z gest nebo negest
že se jim i sobě bláznivě směje, jen tak si sedí v parku,
shazuje masky a zase si je zlehka nasazuje
pojídá darované zákusky zapíjí je vínem
hledí do slunce i měsíce...

říkají se různé věci a já sám
mám nejmíň co mluvit :-)
a tak se alespoň po dlouhé dlouhé době
do tohoto hřejivého podvečera
pousměju

10 komentářů:

  1. Ach ti pokrytečtí zákoníci a farizeové, bídáci jedni, viď? :-))

    OdpovědětVymazat
  2. Proc myslis Dawo? Nic takoveho tu neni. :-)
    Proste je napsano: "rikaji nekteri". Nikoho tim neposuzuji, jen pisu, jake mohou byt rozlicne nahledy. Zabarveni "farizeju" pridavas ty. Ale kazdy muze videt, jak potrebuje. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. No tak to mě podrž, jestli neumím přečíst text na základě znaků, které obsahuje, to bych se ani neuživila:-). vždyť snad juxtapozice je něco jiného než srovnávání a srovnávání se jazykově děje různými způsoby. vždycky ovšem můžeme říct, zvlášť v básni, ale já to myslel úplně jinak - jen nám to ostatní nemusí věřit.

    vždyť když napíšeme:
    ALE - něco namítáme. Když napíšeme CO tam uvidí, když jejich srdce je NAHLUCHLE - posuzujeme stav, jeho kvalïtu,nevíc přidáme ošklivé slovo "koncept" - tak strašně mezi určitými duchovními lidmi nepopulární (viz Ken Wilber o úchylce antiintelektualismu:-)) - a takto bych došla až na konec, de se sám autor jako by shazuje, že má sám nejmíň co mluvit - což je věta, kterou používáme, když jsme poukazovali na nějakou závadu mimo nás a a teď skromně, nebo pseudöskromně či alibisticky stahujeme svou výpověď, aby nás nikdo nepopotahoval.
    Osobně mám raději, když si lidi stojí za svým. nejsem někdo, kdo něco POTŘEBUJE vidět, jak chce.

    OdpovědětVymazat
  4. Ne, myslím, že čteš hodně "po svém", a to nikoli básnicky, ale hlavně analyticky, "myšlenkově", posudkově. Jakoby šlo o filosfické debaty a ne o báseň. Podle mě to neodpovídá čtení básně. V básnickém textu nejde o nějaké obyčejné znaky dokazování, či "porovnávání", ale o symbolizaci dění uvnitř, nebo pohledy z různých stran, otázky také nejsou k věcnému odpovídání (jako u soudu) ano-ne, nebo dobrý-špatný (jako v etice) ale spíš třeba jako možnosti, které odkrývají dění. Není cílem něco nabízet, schvalovat či shodit, ale jen a jen vyjádřit různé. Ty se živíš jako "kritik a analyzátor básnických textů"?
    :-))
    Nepíšu texty kvůli tomu, zda mi někdo věří( to mé uvnitř, přelité následně do textu), ale proto, že to takto ve mně komunikuje, takto se "to" vyslovuje, takto to dostává tvar. Jestli to někoho pobuřuje či chlácholí není má věc.
    To co píšeš následně by se snad mohlo týkat nějakého soudního spisku, ale rozhodně ne básnické tvorby (tedy alepsoň jak já ji vnímám).
    Např. "ale" zde může mít podobnou funkci jak "kdoví co tam takto uvidí..." To neříká "co", ale vyslovuje pouze možnou pochybnost. Ovšem báseň není od toho, aby ji někdo rozšrouboval na matičky a šroubky a udělil patřičná + -
    Je zvláštní, jak sem promítáš TY SVÉ posuzování... tam, kde mně šlo o vyjádření hypotetické, tedy rozvinutí dvou a více pohledů v prostoru. Rozvinout různé postoje neznamená nutně (i když jeden může vypadat jakoby "hůře" a druhý "lépe"), že mi šlo o nějaké "posuzování". Kdybych o ně usiloval, napíšu filosfickou esej, nebo obžalobu. Ty to posuzuješ, já jen vyjadřuju v možnostech. :-) No a tvé psouzování končí tím, co se domýšlíš vidět v konci mého textu s údajnou skromností. Tady je vidět, jak moc může "tvé souzení" zkreslovat "motiv". Já se totiž nepokrytě bavil nad sebou a tím, jak je to někdy ošidné "na někoho ukazovat", zatímco ty z toho děláš lekci "etických náhledů". No, proč ne, tvůj obraz. :-)) Co ty osobně máš raději je tvá věc, to ale neznamená, že jsi porozuměla textu tak, jak byl míněn. :-) V závěru podáváš ještě vysvětlení kým jsi ty, vůči...
    Tvůj dlouhý komentář je pro mě trošku i signálem, že text něco správně "otevřel". :-)
    Tak děkuji, nestává se často, že text vybudí takovou obsáhlou rekaci.

    OdpovědětVymazat
  5. tebe v délce ale nepřekonám nikdy:-)

    OdpovědětVymazat
  6. To asi ne, hold básník se nezpře. :-)
    Škoda, že je třeba tolika vyvsvětlení, kde nepomáhá "nechání tak, jak je".
    Vložil jsem a otevřel se textem čtenáři, a ty máš potřebu to po svém uzavřít do zhodnocení omylů a chyb.
    Na poezii bylo pro mě vždy kouzelné, že nevysvětluje, ale obrazně otevírá (pokud se podaří):-)

    OdpovědětVymazat
  7. mnoho slov=básník? to mi uniklo;-)

    OdpovědětVymazat
  8. hle, co vzniklo z 1 věty mého komentáře,který byl podle tebe naprosto,ale naprosto nesprávný;-)

    OdpovědětVymazat
  9. No, to je zase o "představě"... básníka.
    Co třebas Jeffers? Snyder?
    Jde o to se pokoušet vyjádřit obrazně a zároveň do hloubky, a je jedno zda zhuštěně, nebo košatě. Používat náznaky, různé tóny, zámlky, ale i klošaté tvary. Velká část básníku psala velmi rozsáhlé, až výpravné dopisy, neb potřebovala komunikovat s těmi, kdo jim byli blízcí. Tak se mi to aspoň jeví.

    Možná, když už zas hodnotíš, tak to napiš celé. Tvá jedna věta reakce, mých pět s dotazy...tvůj blok, můj blok. :-) Aj, jak ty nerada vidíš, co sama spouštíš. Napsala jsi v prvé větě to, co tam je, s otazníkem viď. Já ti na to odepsal, že to tak nevnímám. Kde máš problém a proč?

    OdpovědětVymazat
  10. Jaký blok, jaký problém? Já mám ráda diskuzi. logika argumentů si s básnickým talentem neprotiřečí. v logice je krása univerza a básníci žijí teď a tady;-). Hezký den a víkend, odcházím

    OdpovědětVymazat