pondělí 19. ledna 2009

Prostor pro autora II. - Olga Dobrovolná

Olga Dobrovolná
Čtvrtá barva je modrá
(básně z připravované sbírky)


*
ta krajina je mi
stále v patách
a já jak netopýr
podprahově s tebou mluvím
nocí nalétám
si křídly temna na svůj dům
se světlem v průčelí...

*


když půjdu po schodech
s jablky v náručí
znovu vyvolám stíny

tak kostrbatě
budou psát
vzkazy
po zdech

pro Tvé oči
o patro výš



*


jak jsem si malovala domov
pro přestárlé
děti, slepé k barvám - čtou hmatem
výčnělky náhrobků
Braillovo písmo
jeho obličeje

úsměv - poslední živý
v domě zanechaném tak lehkovážně stínům
žen některých vdaných za své
představy
a najednou hmatatelný
čas jeho obličeje

*


(aneb co se povídalo v polích na rozcestí tří cest)

soutěska mlhou dýchá
vzneslou z dávného jezera

tma se měla
k barvám jako
sníh k povrchům

tak slepé oči
slepých cest

tak samota
když třezalky
nedohlédnou
tam

když
žluť pryskyřníků

jim hlavu popletla


*


hned vedle ovčí ohrady, hned vedle
přitakávajících číhá cosi jako magnet - pro tvé chuťové pohárky
jako matka a šroub nejistý uprostřed stáda

čím vroucněji bubláš, čím hlouběji necháš se trhat do podob
nedostižných
zlatých beránčích roun
vichr zahradu strhává ze zeleně, kterou nenašel jsi u žen

zelená Kolchida za mořem, bez ní bezmála po stropě lezu

peklo je
v ohradě ovcí. vytí z hloubi
lesů jen přesně naplňuje vyhloubený prázdný tvar


*


V rovině prostorného pokoje s rozsvícenou lampou se nakláníš
jako dřevěný jezdec v něčí ruce těsně před matem.
Řeznický krám - odlesk v okně v mezerách mezi
žaluziemi prosvítají háky na bílá těla.
(máslo, cukr a šlehačku ušlehat dotuha, ulizovat!)
- tolik ses bál, že nebude co jíst, žes nepoklekl,
když vyzváněli poledne.

Chybí ti
ten čas.


*


Čas snění o tom, jak by co mělo být, kdo kým je
a co to znamená. Všechno podstatné je ukryto
pod rozumem, pod hladinou.
Jako když hladíš obraz rozprostřený přes bílou zeď:
ztroskotaná loď, koráb, co neprojel
úžinou mezi. Ryby nemluví, ale když voda
opadne, v ráhnoví ptáci. Střízlíci kolibří.

Ptala jsem se tě, jestli se potápíš. Urazil ses jakoby
to bylo něco neřestného.
Kleště. Nůžky. Jen v nejužším bodě padneš až na dno. Rozpolceně.
Roztrženě. Černý král promlouvá rukama
- jen tak.

Bělost ledu zamrzlých jezer.
Bělost čistoty kovových zbraní.
Je jen moře - daleko odsud a přece tady - loupu ho
jako cibuli. Ostře.


*


A mohlo to tak být navěky

kdyby se komusi pádem do propasti nepopletlo
tma a světlo. Černý proud duše - černý král
- ten, co grál našel v podobě smrti
nemocného těla. (A vítr smýká větvemi až do zlomení a není
bílé holubice, co dala by se vypustit mezi podvojnost skal
duše a těla.)

Proplujem? Šediví?

Mít volbu - černé plachty vracející se lodi z války
o tu jedinou anebo
moře bez lodi?


*


v proměnách
ponorných řek
a pralesů Amazonie
(půl roku ve větvích ptáci
a další půlrok ryby)
když se noříme
a vynořujeme
ze smyslů těla
a zpět


*


A někdy si myslím, že jsi střelec
a Ty zatím jen pole
za polem
- jen jeden krok
a pak čekáš
co já ...
a já - protože nevím, že už
jsem na tahu -
taky čekám ..

a nejsem si jistá ani
svou černou
a Tvou bílou


*


Přimáčknut až těsně k horizontu
událostí, za kterým všechno mizí v černém proudu
blízkosti...
Kde může rozlišovat jen ten, kdo je přítomen.
Přihlížející vidí jen prázdno.

"Natáhnu ruku a spojím oba světy"
říká si ta malá
hloupá, hloupá tak, že to opravdu udělá.

Jestli se něco dá nazývat
mostem, pak na möbiově pásku
téhle řeky je to zbytečné.


*


Kruhy kolem plovoucího
těla. Rána rudá dávným příběhem.
Břeh. Noha. Pevná zem.

Šárku jsme prošli až k Matějovi , zapomenutá vysvědčení
a výkresy mého syna. Zahradní slavnost, oheň, křest
barev na plátna pomaloučku schnoucí.

Doma se hrabu v zásuvkách. Linoryty nočních obloh,
letících příslibů, kruhy kolem postav nad hladinou
temného jezera.

Čas
a kruhy kolem plovoucího těla.


*


Okno je zavřené.

Sedím na koberci - pode mnou
pevno, jasná struktura jednoduchého
vzoru mezi osnovou a útkem.

Dívám se skrz sklo na lípu.
Stárnoucí. Pevnou.
A předsíní se kolébají lodě
se třemi indiánskými barvami - černou,
rudou a bílou.

Přílivy, odlivy jar a podzimů.
Vlny dnů - pevná struktura
chaotického pohybu.

Akvárium. Zasklený obraz.
Mrakodrap.
Oblaka, vítr.

Čtvrtá barva je modrá.


*


Měsíce jsme chodili
do kopců
a zpět
brali do rukou každý kámen
a na rostliny mikroskopy
a sedali na bobek
a kopírovali žáby
v jejich sucho-vodním světě
a přemýšleli o stínech
vystěhovaného domu
a dívali se, z čeho je postaven
a každou škvíru zdí přejeli prstem
a ten pak olízli
a četli, kdo ho postavil
a jak dlouho žil
a proč zemřel
a že měl dluhy
a čtyři děti
- až jsme celou tu
třírozměrnou
pavučinu kopce měli
v nohách, rukách, očích, citech
stáli jsme znovu
nahoře na kopci
a viděli už
všechno jako strom
a pak kříž
a jako kruh
co se smršťuje a roste
do výšky a mění barvy
a věděli, že všechno je
v pohybu toho jediného
kruhu


*


jen klidně
zavřít oči
důležité jsou dlaně a jejich
pevný stisk
- tělo pohybu přece ví
kudy

kopyta údery přesně
odpočítávají
čas

Žádné komentáře:

Okomentovat